Rotterdamse architectuur innovatief toen en innovatief nu
Rotterdamse architectuur is booming! De ene woontoren na de andere wordt in stad de grond uitgestampt. Of er nog gedacht wordt aan de innovativiteit van de hedendaagse architectuur kun je je afvragen. Samen met Ferrie Weeda, historicus en journalist bij Vers Beton, keken we naar enkele voorbeelden van vroegere en hedendaagse innovatieve bouwsels.
De Maastunnel en oeververbindingen nu
De Maastunnel heeft een plekje in het hart van veel Rotterdammers. Dit komt door de geschiedenis van deze oeververbinding, die tijdens de tweede wereldoorlog werd gebouwd, de symboliek ven het verbinden van Zuid met Noord, en natuurlijk de vormgeving. We namen een kijkje in en rond de tunnel om te onderzoeken wat er nou zo speciaal is aan het ontwerp.
De Lijnbaan versus de nieuwe Markthal
De Lijnbaan was vroeger (zo’n 70 jaar geleden) één van de meest innovatieve winkelstraten ter wereld. Maar blijft het ontwerp ook nu nog overeind? En hoe zit het eigenlijk met de nieuwe Markthal, is het ontwerp eigenlijk wel zo modern?
Optoppen en inbreien: omgaan met de krimpende ruimte in de stad
Ruimte wordt steeds schaarser, zeker in een populaire stad als Rotterdam. Het is dus innovatief omgaan met de ruimte die er is. Eén van de pioniers op dit gebied is architect Joost Kühne, die met inbreien en optoppen furore maakte in de architectenwereld. De vraag is echter of er met de grootschalige bouw van nu nog wel ruimte is voor kleinschalige projecten als de zijne.