Blog

Testimonials: het oprechte verhaal van de klant

Een testimonial is feitelijk gezien het verhaal van één of meerdere tevreden klanten over een product. Het is geen gekunsteld reclamefilmpje, maar eerder de kans voor een klant om in alle vrijheid te zeggen wat er goed is aan een product (meestal in interviewvorm), zonder dat er een uitgeschreven script aan te pas komt.

Aan de andere kant is er ook ruimte om te vertellen wat er beter kan, en hoe de producent van het product hierbij kan helpen (bijvoorbeeld doordat de producent luistert en veel doet met opbouwende kritiek van klanten). Dit is dan een uitgelezen kans om de goede relatie met de klant te tonen.Testimonials: Het oprechte verhaal van de klant

Testimonials zijn oprecht

Het voordeel van een testimonial is dat het echt is. Testimonialvideo’s komen vaak oprecht en authentiek over, simpelweg omdat ze dat ook zijn. Er komen geen acteurs aan te pas en de dingen die gezegd worden zijn gemeend en komen voort uit het enthousiasme van de klant. Klanten die meewerken aan een testimonial doen dit vaak omdat ze het de producent gunnen en dat is natuurlijk niet zonder reden.

Geloofwaardiger dan commercial

Voor potentiële klanten kan een testimonialvideo van grotere waarde zijn dan een gescript en geacteerd reclamefilmpje. Commercials hebben de neiging om dingen mooier voor te stellen dan ze zijn. Er wordt vaak een geperfectioneerd script gemaakt, een professionele crew ingehuurd, de beste acteurs gezocht (als het niet al een BN’er is) en er wordt hard nagedacht over hoe het effect van de commercial zo groot mogelijk kan zijn. Soms heeft dit zelfs Hollywoodwaardige video’s als resultaat. Uiteraard is er niks mis mee. Het attendeert potentiële klanten (met soms veel bombarie) op het bestaan van het product en dat is belangrijk. Een commercial moet opvallen om zo veel mogelijk mensen te laten weten dat het product bestaat. Maar kijkers beseffen vaak dondersgoed dat een commercial gemaakt is om klanten te trekken.

Klanten over de streep trekken

Dat mensen weten dat het product er is, betekent nog niet dat ze het meteen gaan kopen. Ze moeten soms over de streep worden getrokken. Een testimonial kan hiervoor uiterst geschikt zijn doordat het meer over de inhoud gaat. Ten eerste wordt in een testimonial vaak duidelijk hoe een product echt werkt en wat het is. Ten tweede wordt er besproken wat het product voor de geïnterviewde klant doet of heeft betekend. Waar een commercial vaak oppervlakkig en meestal op een ‘onechte’ manier het product voorstelt, daar vult een testimonial aan met een oprecht verhaal van een klant over wat het product kan en waarom het eigenlijk zo goed is. Het kan soms net dat verschil maken, temeer omdat een potentiële klant wellicht zichzelf ziet in de geïnterviewde uit de testimonial en hierdoor begrijpt waarom het product een goede keuze is.

Read More

Aan de slag voor OPEN Rotterdam

Bureau Beeldrijm gaat nu ook aan de slag voor lokale omroep OPEN Rotterdam. Het is nog even wennen aan de nieuwe camera en het als camjo op pad gaan, maar ik heb er zin in. OPEN Rotterdam is een frisse, jonge lokale omroep die constructieve journalistiek voor ogen heeft. Ik vind het dan ook geweldig om hier aan mee te mogen werken.

Bij deze het eerste filmpje (het is een begin 😉 )

Read More

Bureau Beeldrijm filmt e-learning video’s voor TrainTool

Al een tijdje filmt Bureau Beeldrijm trainingen voor TrainTool. TrainTool faciliteert op een innovatieve manier oefeningen om communicatievaardigheden aan te leren. Met een app is het mogelijk een “gesprek” te voeren met video’s van acteurs, om zo geconfronteerd te worden met je communicatieskills en daar dus van te leren.

Onlangs zag ik mijn hoofd in een behind-the-scenes-videootje van hen opduiken (over geconfronteerd worden gesproken)….even delen dus 😉

Read More

Eerste filmshoot Beeldrijm: money shots in de regen

Filmgenieke beelden

Filmen voor bedrijfsfilm MBS 1 - Bureau BeeldrijmFeestelijk zag het er niet echt uit. In de kou, regen en harde wind draaide ik afgelopen zondag op een bouwplaats in Rijswijk mijn eerste filmshoot als zelfstandige. De shots werden gemaakt voor een bedrijfsfilm over MBS-brandwachten, waarin verteld wordt wat ze doen en waarom ze goed zijn in wat ze doen. Een leuke klus voor een leuke opdrachtgever (overigens geen onbekende van mij). Ondanks het druilerige weer waren de shots spectaculair, het betrof namelijk een training van hen waarbij ze een “bewusteloze” steigerbouwer, hangend aan zijn steiger, veilig op de grond brachten. Ondanks mijn hoogtevrees wist ik mijn camera nog redelijk trilvrij te houden 😉

Het komt niet altijd voor dat een opdrachtgever meedenkt over het te maken beeldmateriaal. Daarbij komt ook dat het niet bij elke opdrachtgever makkelijk is om filmgenieke beelden te bedenken die een verhaal vertellen over een bedrijf en toch visueel aantrekkelijk zijn. Hoe maak je bijvoorbeeld een verhaal over een ICT-bedrijf beeldend? Uiteraard zijn daar wel oplossingen voor, maar de beelden liggen misschien wat minder voor de hand.

Filmen voor bedrijfsfilm MBS 2 - Bureau BeeldrijmSamen de film beter maken

Ik ben daarom erg blij met een opdracht als deze. Het scheelt als een opdrachtgever al enigszins in gedachten heeft welke beelden er geschoten kunnen worden. Als “buitenstaander” weet ik immers niet altijd waar de “money shots” te halen zijn. Het advies dat ik dan ook zou willen meegeven aan bedrijven die een film willen. Denk van te voren na over potentieel interessante beelden en communiceer deze door naar de filmmaker. Het kan de film alleen maar ten goede komen.

Read More
Prijzen/tarieven

Bureau Beeldrijm levert maatwerk. Neem daarom contact op voor een vrijblijvende offerte op maat, of vraag een vrijblijvende offerte aan via dit formulier.

Contact
+31 (0)648267619
KVK-nummer: 67494242