Blog

Iraanse WK supporters bij restaurant Alborz

Armoedebestrijding, naakte mannen, architectuur en Iraans voetbal

De maand is al weer voorbij, dus hoog tijd om mijn blog te updaten met de journalistieke items die ik in juni gemaakt heb. Hou je van naakte mannen, architectuur en Iraans voetbal, lees dan even verder.

Het was een druk maandje. Ik heb wat extra gewerkt voor OPEN om een advertorialserie te maken voor de Hogeschool Rotterdam, die een serie debatten organiseerde op de Internationale Architectuurbiënnale in Rotterdam. Erg leuk om deze studenten te volgen in hun eerste stappen naar de praktijk. Het ging er vooral over de maatschappelijk veerkracht op Rotterdam- Zuid, waar studenten Makelaardij, maar ook studenten Bouwkunde en Leisure Management onderzoek naar hebben gedaan. Ze gingen in deze atelier-cafés in gesprek met architecten, gemeente en andere experts over hun bevindingen.

Hogeschool Rotterdam vertegenwoordigd op Internationale Architectuur Biënnale

Studente ‘Vastgoed en Makelaardij’, Kimberley Semedo onderzocht de sociale cohesie in de wijk Reijeroord in IJsselmonde. Ze kwam met een sportveld in combinatie met een tijdschema en een coördinator om de betrokkenheid van bewoners bij de wijk te vergroten.

Studenten Hogeschool Rotterdam praten mee over Feijenoord City

Berend en Ferry, beiden student ‘Leisure Management’ aan de Hogeschool Rotterdam onderzochten het idee van Feijenoord City. Berend op een wat kleinere schaal (letterlijk, want zijn onderzoek ging over peuters in de wijk), en Berend keek meer naar het grote plaatje, over wat Feijenoord City voor de wijk Feyenoord kan betekenen.

Studenten Hogeschool Rotterdam hebben oplossing voor studentenhuisvesting

Martijn en Lars, beiden student ‘Bouwkunde’, bedachten een oplossing voor studentenhuisvesting in Rotterdam-Zuid. Deze studentenwoningen lijken op Leg-blokjes en kunnen modulair geplaatst worden. Groeit de student op en is hij toe aan een gezinnetje, dan kunnen de studentenwoningen om worden gebouwd tot gezinsappartementen.

Met deze game kun je zelf Rotterdam inrichten

Rotterdams journalistiek platform ‘Vers Beton’ ontwikkelde een game waarbij je zelf kan beslissen over ruimtelijke ordening in Rotterdam. Het is eigenlijk een journalistiek onderzoek naar grote bouwprojecten in Rotterdam, maar journalist Margot Smolenaars wilde het eens in een andere vorm gieten dan een lang artikel.

Barefoot running: op blote voeten de marathon lopen

Ruben Oude Rikmanspoel liep de Rotterdamse marathon op blote voeten en niet omdat hij geen schoenen kan betalen. Hij zweert bij dit zogenaamde ‘barefoot running’.

De handen worden in IJsselmonde ineengeslagen tegen armoede

In IJsselmonde is armoede een groeiend probleem, terwijl er tal van hulpinstanties in de buurt aanwezig zijn. In Beverwaard sloegen deze organisaties de handen bijeen en organiseerden een dag om zich beter bekend te maken in de wijk.

Rotterdammer Bradley Zee knapste man van Nederland

Rotterdammer Bradley Zee is verkozen tot de knapste man van Nederland tijdens de Men Universe verkiezingen. We mochten een kijkje nemen bij de voorbereidingen van dit evenement. Saillant detail….ook de heren zelf vinden de onderbroekenronde de leukste ronde 😉

Restaurant Alborz viert eerste overwinning Iran op WK

Helaas heeft Iran het dit WK wederom niet gered, maar als het ergens niet aan ligt dan zijn het de supporters wel. Bij Perzisch restaurant Alborz, op het Noordereiland in Rotterdam, zat de stemming er goed in tijdens de eerste wedstrijd tegen Marokko.

Read More
Camjo-werk Itam van Teeseling

Journalistieke items mei 2018

Ik werk nu bijna een half jaartje voor de beste lokale omroep van Nederland (het is nog echt zo ook) OPEN Rotterdam. Ontzettend leuk om te doen. Ik werk er freelance als camjo, wat inhoudt dat ik in mijn eentje op pad ga om reportages te maken. Ik doe alles zelf; het filmen, het interviewen en het monteren. Aangezien ik elke maand toch aardig wat producties maak hiervoor leek het mij leuk om elke maand deze producties op mijn blog te posten. Bij deze dus de eerste reeks, gemaakt in april en mei 2018.

Bosnische moskee viert jongereniftar.

Ik was uitgenodigd om langs te komen bij deze iftar speciaal georganiseerd door en voor Bosnische jongeren.

Oude grieken komen tot leven op muren in Lombardijen.

Een reportage over straatkunstenaar Ricardo van Zwol.

Hindoestaanse dansschool krijgt erkenning.

Ashakiran is de eerste Hindoestaanse dansschool in Nederland die officieel erkend wordt. Ik mocht komen kijken tijdens een dansles met een stel super-enthousiaste kids!

Plantastic Health Hub.

Deze reportage gaat over waarschijnlijk het meest gezonde stel van Rotterdam en omstreken. Hun leven draait om sporten en gezond eten.

Het eerste vrouwelijke barbershopkoor van Rotterdam viert jubileum.

Ik mocht met deze gezellige dames op pad bij het vieren van hun tienjarig jubileum.

Geschiedenis Rotterdams opbouwwerk.

In het Oude westen in Rotterdam wordt nog op de ouderwetse manier opbouwwerk bedreven. Ik liep een dagje mee.

Een stukje Willemsbrug op je tafel.

Linda Post maakt meubelstukken (en meer) van materiaal uit Rotterdamse iconische bouwwerken. Zo maakt ze bijvoorbeeld lampjes van het metaal uit de Willemsbrug. We keken hoe ze deze lampjes precies maakt.

 

Read More

Filmen op een basisschool voor Faqta

Faqta in de praktijkHet is alweer een tijdje geleden dat ik wat op deze blog plaatste, maar dit wilde ik toch niet laten schieten. Ik mocht onlangs filmen voor lesmateriaaluitgeverij Faqta op een basisschool in Ruurlo. Ik moest even lopen, ik heb geen auto en de gewone bus stopte niet bij de school, maar het was het waard. Aangename leerkrachten en superleuke kinderen maakten het een erg plezierig dagje filmen.

Hieronder het resultaat! Ook is er nog een korte promo in de maak met ander materiaal dat ik die dag heb geschoten.

Read More

Rotterdam rust niet op zondag!

Wat doe je als je grafisch vormgever bent, maar je hebt altijd al willen schrijven? Juist…je offert je vrije zondag op om te ontdekken wat de rest van Rotterdam die dag doet. Peter Snaterse trekt er elke zondag op uit om verhalen en foto’s te maken over zondagse bezigheden van de Rotterdammert, hij publiceert ze op zijn blog rotterdamopzondag.nl.

Het is wel een beetje ironisch…een verhaal maken over iemand die een verhaal maakt, maar het was een leuk bezigheid. In zekere zin voelde ik me een beetje zoals Peter. Ik legde immers vast wat hij altijd op zondag doet. Voor OPEN Rotterdam mocht ik hem een dagje volgen naar een badminton vriendenclubje…dat ondertussen is uitgegroeid van clubje tot club met meer dan 30 leden.

Bijzondere verhalen

We begonnen te filmen bij Peter thuis, waar hij me leuke verhalen kon vertellen over wat hij tot nu allemaal beleefde op zondag. Zo is hij bijvoorbeeld een keer meegegaan met een archeologiegroepje die op zondag altijd de Maasvlakte afspeurt en zo gigantisch veel fossielen verzamelt. Of een keer dat hij naar een dansmiddag voor ouderen is gegaan. Er speelde hier een big band. Leuke anekdote was dat veel zestigers zich daar jong voelden die dag om dat ze aan het dansen waren met tachtigers.

Mee naar de badminton

Wij gingen dus naar een badmintonclubje. Een aangename groep mensen met een badmintonniveau van beginner tot bijna pro. ER werd er fanatiek op los geslagen met de rackets. Peter deed nog wat potjes mee, maar was vooral bezig met foto’s maken, mensen spreken en aantekeningen maken. Het was zelfs leerzaam om hem te volgen, waarschijnlijk omdat iedere journalist/schrijver zijn eigen manieren heeft om verhalen te maken. Het viel mij vooral op dat hij zonder gêne op mensen afstapte om dingen te vragen, maar tegelijkertijd ook op de achtergrond probeerde te blijven om foto’s te maken en te observeren. Ben je benieuwd naar zijn verhaal over de badmintonclub? Kijk dan hier.

Read More

Voxpops in een uitgestorven straat

Markthal in wording HoogvlietVoor OPEN Rotterdam ging ik langs bij een nog te bouwen nieuwe markthal in Hoogvliet. Er was nog weinig te zien, dus een beetje improviseren dan maar. Ik liet twee ondernemers vertellen over hoe hun “kraampjes” er uit kwamen te zien. Daarnaast vertelde de bedrijfsleidster van de hal over wat precies de bedoeling is.

Uitgestorven Hoogvliet

Wat erg leuk is, is dat een mogelijk bijproduct van de markthal is dat de buurt weer wat gezelliger en drukker wordt. Ik hoopte namelijk nog wat voxpops op straat te kunnen doen, maar dat viel niet mee. Er was namelijk geen hond te bekennen. Dan maar de omringende winkeltjes in om wat lokale ondernemers te spreken over de hal. Uiteraard waren zij zeer enthousiast omdat zij zo hoopten op wat meer klandizie. Na een uurtje op straat rondgedoold te hebben met de camera toch nog een uiterst vriendelijke mevrouw met Rotterdamse tongval mogen interviewen.

Read More

Wie zijn iGem Utrecht?

iGem UtrechtAfgelopen jaar schreef ik regelmatig over wetenschapsnieuws voor de website van televisieprogramma De Kennis Van Nu, van de NTR. Ik mocht een klein uitstapje maken voor een filmpje over het project iGem Utrecht. Een groep jonge studenten van de Universiteit Utrecht, die meededen aan een internationale wedstrijd op gebied van synthetische biologie. Hieronder het resultaat.

 

 

Read More

Testimonial voor Faqta

Testimonial voor FaqtaJannie Kunst is directeur van basisschool De Schoener in Brouwershaven. Voor Faqta mocht ik haar interviewen over het gebruik van de lesmethode van Faqta. Erg leuk om te filmen tussen de nieuwsgierige basischoolkinderen, die al enige tijd les krijgen met de Faqta lesmethode. Het is volgens mij best een aardige testimonial geworden, waar ik met veel plezier aan heb gewerkt. Bedankt Jannie!

 

 

 

Read More

Testimonials: het oprechte verhaal van de klant

Een testimonial is feitelijk gezien het verhaal van één of meerdere tevreden klanten over een product. Het is geen gekunsteld reclamefilmpje, maar eerder de kans voor een klant om in alle vrijheid te zeggen wat er goed is aan een product (meestal in interviewvorm), zonder dat er een uitgeschreven script aan te pas komt.

Aan de andere kant is er ook ruimte om te vertellen wat er beter kan, en hoe de producent van het product hierbij kan helpen (bijvoorbeeld doordat de producent luistert en veel doet met opbouwende kritiek van klanten). Dit is dan een uitgelezen kans om de goede relatie met de klant te tonen.Testimonials: Het oprechte verhaal van de klant

Testimonials zijn oprecht

Het voordeel van een testimonial is dat het echt is. Testimonialvideo’s komen vaak oprecht en authentiek over, simpelweg omdat ze dat ook zijn. Er komen geen acteurs aan te pas en de dingen die gezegd worden zijn gemeend en komen voort uit het enthousiasme van de klant. Klanten die meewerken aan een testimonial doen dit vaak omdat ze het de producent gunnen en dat is natuurlijk niet zonder reden.

Geloofwaardiger dan commercial

Voor potentiële klanten kan een testimonialvideo van grotere waarde zijn dan een gescript en geacteerd reclamefilmpje. Commercials hebben de neiging om dingen mooier voor te stellen dan ze zijn. Er wordt vaak een geperfectioneerd script gemaakt, een professionele crew ingehuurd, de beste acteurs gezocht (als het niet al een BN’er is) en er wordt hard nagedacht over hoe het effect van de commercial zo groot mogelijk kan zijn. Soms heeft dit zelfs Hollywoodwaardige video’s als resultaat. Uiteraard is er niks mis mee. Het attendeert potentiële klanten (met soms veel bombarie) op het bestaan van het product en dat is belangrijk. Een commercial moet opvallen om zo veel mogelijk mensen te laten weten dat het product bestaat. Maar kijkers beseffen vaak dondersgoed dat een commercial gemaakt is om klanten te trekken.

Klanten over de streep trekken

Dat mensen weten dat het product er is, betekent nog niet dat ze het meteen gaan kopen. Ze moeten soms over de streep worden getrokken. Een testimonial kan hiervoor uiterst geschikt zijn doordat het meer over de inhoud gaat. Ten eerste wordt in een testimonial vaak duidelijk hoe een product echt werkt en wat het is. Ten tweede wordt er besproken wat het product voor de geïnterviewde klant doet of heeft betekend. Waar een commercial vaak oppervlakkig en meestal op een ‘onechte’ manier het product voorstelt, daar vult een testimonial aan met een oprecht verhaal van een klant over wat het product kan en waarom het eigenlijk zo goed is. Het kan soms net dat verschil maken, temeer omdat een potentiële klant wellicht zichzelf ziet in de geïnterviewde uit de testimonial en hierdoor begrijpt waarom het product een goede keuze is.

Read More

Aan de slag voor OPEN Rotterdam

Bureau Beeldrijm gaat nu ook aan de slag voor lokale omroep OPEN Rotterdam. Het is nog even wennen aan de nieuwe camera en het als camjo op pad gaan, maar ik heb er zin in. OPEN Rotterdam is een frisse, jonge lokale omroep die constructieve journalistiek voor ogen heeft. Ik vind het dan ook geweldig om hier aan mee te mogen werken.

Bij deze het eerste filmpje (het is een begin 😉 )

Read More

Bureau Beeldrijm filmt e-learning video’s voor TrainTool

Al een tijdje filmt Bureau Beeldrijm trainingen voor TrainTool. TrainTool faciliteert op een innovatieve manier oefeningen om communicatievaardigheden aan te leren. Met een app is het mogelijk een “gesprek” te voeren met video’s van acteurs, om zo geconfronteerd te worden met je communicatieskills en daar dus van te leren.

Onlangs zag ik mijn hoofd in een behind-the-scenes-videootje van hen opduiken (over geconfronteerd worden gesproken)….even delen dus 😉

Read More
Prijzen/tarieven

Bureau Beeldrijm levert maatwerk. Neem daarom contact op voor een vrijblijvende offerte op maat, of vraag een vrijblijvende offerte aan via dit formulier.

Contact
+31 (0)648267619
KVK-nummer: 67494242